Lycklig?

En kompis frågade mig idag om jag var lycklig. Är jag lycklig? Jag vet inte!
Hur löjligt låter inte det, vet jag inte om jag är lycklig! Men vad menas då med lycka? 
När man vaknar på morgonen och verkligen vill stiga upp? När man har alla pengar i världen? När man har det man älskar som jobb?När man är med den man älskar? 
Jag vill inte stiga upp på morgonen när jag vaknar, jag har inte så mycket pengar, jag har inte ens något jobb, MEN det jag har är en familj som älskar mig, men räcker det?
Det sägs att man ska leva varje dag som om det vore ens sista, men om det här vore min sista skulle jag inte sitta här och skriva, jag skulle göra allt jag någonsin önskat. Och skulle jag göra allt jag ville, hur skulle det bli dagen efter? 
Men vad gör mig lycklig då? MVG på ett prov? Kanske för stunden, men det är väl ändå inte lycka?
Man ska njuta av livet, men hur lätt är det när man bara känner press? När man hart ångest inför att gå och lägga sig? Hur njuter man då? Allt som är bra påminner även om allt det som är dåligt.
Men som min kompis sa, jag trodde du var lycklig, du är alltid så glad, du är smal, bra i skolan, du ser lycklig ut, är du inte det?
Jag tror jag var lycklig när jag inte visste vad ordet hade för mening!
Är jag lycklig? Jag vet inte!


Vet du om du är lycklig? Testa dig här!

Är du lycklig? Få svaret i SalongK.se:s lyckotest!

HÄLSA.
1. Vad gör du på fritiden?
a. Inte mycket. Är för mig själv och slappar.
b. Blandat. Ibland umgås jag med en vän, ibalnd inte.
c. Jobbar med något kreativt, träffar vänner eller ordnar en fest/arrangemang.

2. Hur ser du på ditt liv?
a. Allt går hela tiden i stöpet.
b. Allt är inte möjligt, men ganska mycket.
c. Allt är möjligt.

3. Folk i din närhet brukar säg att du ...
a. Ofta är negativ.
b. Varken är negativ eller positiv.
c. Ofta är positiv.

4. Du är på en fest där du inte känner en kotte. Vad gör du?
a. Stannar troligen inte så länge.
b. Väntar på att någon ska komma fram och prata.
c. Går fram och pratar med första bästa person.

5. Jag har ...
a. Få ytliga vänner och/eller få nära vänner.
b. Många ytliga vänner och/eller få nära vänner.
c. Många ytliga vänner och/eller många nära vänner.

6. Hur kreativ är du på en skala mellan 1-10?
a. 0-3
b. 4-7
c. 7-10

7. Om du har en dålig dag ...
a. Surar jag.
b. Så hoppas jag att det snart blir bättre.
c. Gör någonting åt det ...

8. En hemlös kommer fram till dig och ber om en slant till mat. Vad gör du?
a. Ignorerar den.
b. Beror på vilket humör jag är på. Ibland ger jag pengar, oftast inte.
c. Ger självklart en slant.

9. Ett arbete för dig ska i första hand ...
a. Ge pengar.
b. Ge pengar och kännas någorlunda kul.
c. Vara meningsfullt och kul.

10. Hur ser du på samhället?
a. Bryr mig inte så mycket.
b. Vissa saker är toppen, vissa saker är botten. That's life.
c. Gör vad jag kan för att det ska bli bättre.

FLEST A. Du är inte världens lyckligaste.
Men du kan bli! Du är ganska negativ och ser aldrig möjligheterna, bara hindren. Gör något kreativt, utmana dig själv eller gör något oväntat! Det gör susen för lyckoruset. Allt är faktiskt möjligt, det är bara du som kan sätta hindren.

FLEST B. Du är ganska lycklig, men kan bli lyckligare.
Du rycker ofta på axlarna, orkar inte riktigt tro på dig själv eller andra fullt ut. Du låter lyckoruset gå dig förbi många gånger. Det viktiga här är att se dig själv som en energitillgång. För det är du.

FLEST C. Du är lycklig.
Grattis. Du är kreativ, social och känner dig delaktig i ditt eget - och andras - liv. Allt är möjligt! Detta ger energi åt dig själv. Dela med dig av den till andra.

Testet är gjort efter den israeliska forskaren och professorn Aaron Antonovskys terorier om vad som får oss att må bar trots motgångar. Enligt honom mår vi bra och blir lyckliga av att vara kreativa, känna att vi kan påverka våra liv, ha nära realtioner, känna vilja att hjälpa andra, ett meningsfullt arbete och känna att vi är delaktiga i samhället.
Ta ditt testresultat med en nypa salt. Se det som en vägvisare, inte som den enda sanningen.

-Jag fick B. Min kompis kanske har rätt, jag kanske är rätt så lycklig. Grejen är bara att man inte inser det förren det är borta!

 

Är du lycklig?

Kommentarer
Postat av: Anna

Hmm, lycka är ett svårdefinierat ord.

det är också ett väldigt starkt ord, och man ska nog komma ihåg att det inte är svart eller vitt (att vara lycklig eller olycklig) utan att det finns många gråskalor. Även om man inte är LYCKLIG är man ju inte olycklig?



dagens filosofi ;)

2008-10-13 @ 17:53:09
URL: http://anonona.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha Ememlie, jag vet, jag vet. Du kan verkligen babla om böckerna hur mkt som helst - tvivlar på att någon tjej i klassen undkommit dina boktips ;D

Jga lovar, jag är lika förälskad jag, även om jag inte visar det. Jag tror jag har tjatat tillräckligt mycket om andra bokserier i mina dagar, så jag har inte samma behov längre, haha.

men jag håller precis med dig om böckerna!

2008-10-13 @ 19:12:55
URL: http://anonona.blogg.se/
Postat av: Diana

Tack söta du för gullig kommentar! :) Kolla gärna in min blogg nu, har precis uppdaterat!! :) Trevig måndag! Kram

2008-10-13 @ 20:04:09
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: erika

hej de finns ingen längd gräns men snälla du gör så att du skickar ett mail ta ett kort på dig nu tjejen och skicka till [email protected] skriv gärna dit nr så ringer ja dig :-)

2008-10-13 @ 20:36:54
URL: http://erikasfashion.blogg.se/
Postat av: bitte

jo jag är lycklig har världens sötaste pojkvän

2008-10-13 @ 21:06:41
URL: http://blondiesliv.blogg.se/
Postat av: erika

go morgon ha en bra tisdag;)

2008-10-14 @ 07:05:53
URL: http://erikasfashion.blogg.se/
Postat av: Josefin Hellqvist

svar: tack så mycket! har ingen aning hur länge hon sparat, men det växer fort :p Ja, såklart jag är lycklig! :D

2008-10-14 @ 11:49:42
URL: http://jossiepossie.devote.se
Postat av: erika

SVAR senast fredag innan10.00 kollar vi igenom mailen skriv lite lite om dig själv och en bild:-)

2008-10-14 @ 17:51:05
URL: http://erikasfashion.blogg.se/
Postat av: diana

Tack för gullig kommentar söta du!! =) Har precis uppdaterat, kolla gärna in! Förresten, ska vi prenumerera på varandras bloggar på bloggkoll?? =) KRAM

2008-10-14 @ 22:13:36
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är du bjuden på blogg awards?

2008-10-15 @ 22:58:01
URL: http://erikasfashion.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://sabinadurebrandt.blogg.se/2008/october/80-tal-sa-ser-jag-ut.html#comment

hAHAH

2008-10-16 @ 13:38:29
Postat av: erika

hej glöm inte att anmäla dig nu till mode visningen skicka en bild och skriv hur gammal du är och lite sånt [email protected] JAG väntar på dit mail he he

2008-10-16 @ 17:20:42
URL: http://erikasfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0